Actueel

5G is slechts een volgende stap, er blijft behoefte aan sneller en veiliger internet

Een wereld zonder internet is bijna niet meer voor te stellen. Naast computers zijn er ook steeds meer apparaten aangesloten op het internet. Smartphones natuurlijk, maar ook de thermostaat thuis en je auto. Die ontwikkeling heet Internet of Things, omdat er steeds meer ‘dingen’ aangesloten zijn. Daarmee ook de hoeveelheid data die we verzenden en ontvangen via het internet. Om die apparaten snel en veilig te houden, moet het internet meer capaciteit aan kunnen. Daarom wordt in Nederland de norm van telecommunicatie verhoogd naar 5G; 5e generatie mobiele netwerk of 5e generatie draadloze systemen. Dat wil zeggen dat de standaard bandbreedte die telecom providers in Nederland aanbieden, groter wordt.

Sneller en veiliger internet

5G is echter ‘slechts’ een volgende stap. In de toekomst zullen we moeten blijven werken aan de snelheid en capaciteit van het internet. “De zelfrijdende auto moet héél snel kunnen reageren en anticiperen op verkeer. En we hebben het niet over één auto, maar over heel veel auto’s, en over andere apparatuur, die allemaal continu met elkaar interacteren. En die dat ook nog eens sneller moeten doen dan mensen dat kunnen” zegt Idelfonso Tafur Monroy, hoogleraar aan de Technische Universiteit Eindhoven. Idelfonso is hoogleraar en gespecialiseerd in photonische integreerde systemen (systems on chip).

Photonica is een nieuwe technologie die licht gebruikt om méér data, nauwkeuriger te kunnen verwerken. Photonische integratie is het toepassen van die technologie in de vorm van photonische chips, bijvoorbeeld in de zelfrijdende auto. Met photonische chips zijn apparaten sneller en veiliger. “We werken aan baan doorbrekend onderzoek hier in Eindhoven. Waar in de jaren ’70 halfgeleider (seminconductor) technologie nog in de kinderschoenen stond, hebben alle smartphones wereldwijd tegenwoordig een chip van NXP. Photonica gaat dat voorbeeld volgen” voorspelt Idelfonso.

Van onderzoek naar praktijktoepassing

Bij iedere nieuwe stap in technologie moet de werking daarvan ook goed onderzocht worden. De snelheid en accuraatheid natuurlijk, maar ook de werking ervan met bestaande technologie, voor welke toepassingen je deze kunt gebruiken en welke beveiliging nodig is om te beschermen tegen hackers. Rondom 5G worden nu verschillende onderzoeken gedaan, onder andere in de Brainport Eindhoven regio. Een voorbeeld is het project 5G Mobix dat hoogwaardige zelfrijdende technologie test in verschillende gebieden (stedelijk tot snelweg en grensoverschrijdend tussen landen) en met veel C-ITS interacties en andere weggebruikers. Tussen Eindhoven en Helmond wordt level 4 autonoom rijden met 5G getest.

Brainport Eindhoven is koploper, maar of dat ook zo blijft?

“Deze regio heeft het in zich om ook met photonicatechnologie wereldleider te worden. Wat we nodig hebben daarvoor is een sterke totaalvisie (van onderzoek tot toepassing) én de juiste spelers. Met onderzoek lopen we voorop. Nu is het de kunst om dat te vertalen naar praktijk. En juist daarin zijn we in Brainport Eindhoven heel goed” vertelt Idelfonso. “Waar sommige landen het moeten hebben van particuliere investeerders om technologie naar de praktijk te brengen, werkt dat in Nederland anders. Door de sterke samenwerking tussen kennisinstellingen, bedrijven en overheden kunnen we met gedeelde belangen de technologie ontwikkelen. De vraag is vooral hoe lang we voorloper kunnen blijven of dat er een ander business model nodig gaat zijn om die positie te behouden.”

Op de Automotive Campus is inmiddels en 5G zendmast geïnstalleerd. Deze wordt gebruikt voor verschillende onderzoeken, onder andere naar smart mobility toepassingen (5G Mobix). Zodra de 5G technologie meer ‘volwassen’ is, zal die ook aan consumenten aangeboden worden.

Meer weten over 5G in de Brainport Eindhoven regio?

Leestips:
5 vragen over 5G in Brainport Eindhoven
Eindhoven verkent kansen van 5G voor de stad
Eindhoven experimenteert met 5G-netwerk

Achtergrond

Corona legt nóg meer druk op de binnenstad; wat zijn slimme (tijdelijke) maatregelen?

Sinds maart is zo’n beetje álles anders. Thuiswerken, beeldbellen, alleen de deur uit wanneer dat echt moet… Dat heeft een enorme impact op mobiliteit. Is er nog wel een congestieprobleem? Komen de fi
Lees meer
Nieuws

De Kempengemeenten presenteren voorstel voor regionale mobiliteitshub

De Kempengemeenten Bergeijk, Bladel, Eersel en Reusel-De Mierden zetten in op een regionaal systeem van overstappunten. Zogenoemde ‘mobiliteitshubs’ moeten zorgen dat de auto vaker blijft staan. Dat s
Lees meer
Achtergrond

TU/e-studenten bouwen gerecyclede auto: ‘Wij willen de industrie wakker schudden’

“Er komen steeds meer mensen die steeds meer spullen willen. Daarom gebruiken we steeds meer grondstoffen van de aarde. Na relatief kort gebruik te hebben gemaakt van die spullen, gooien we ze weer we
Lees meer

Projecten

Vanuit verschillende mobiliteitsprogramma’s, zoals ZO Slim Bereikbaar en SmartwayZ.NL, . Hieronder vindt u een overzicht van de smart mobility projecten in de regio Brainport Eindhoven.


Gedragsverandering

Om tot grootschalig effect op de bereikbaarheid te komen, zullen bewoners en forenzen anders moeten reizen in Zuidoost-Brabant.

ICADI

ICADI is gericht op kennisontwikkeling op het gebied van data, navigatie en zelfrijdende voertuigen.

Slimmer Fietsen

Slimme maatregelen maken fietsen aantrekkelijker in Zuidoost-Brabant.

Open MaaS platform

Een Open MaaS platform wordt ontwikkeld. Dit moet mensen stimuleren slimmer te reizen.

Meer projecten

Contact

Brainport Smart Mobility is het loket voor smart mobility in Zuidoost-Brabant. Heb je een vraag, idee of opmerking? Stuur ons een bericht of bel ons op.

Overige teamleaden