Actueel

Deelmobiliteit alleen met vergunning in Eindhoven

Eind januari heeft de Eindhovense gemeenteraad besloten dat het aanbieden van deelfietsen en -scooters alleen nog is toegestaan met een vergunning. Zo wil Eindhoven ervoor zorgen dat deelmobiliteit op een verkeersveilige, duurzame en herkenbare manier gestimuleerd wordt. Tegelijkertijd zorgen vergunningen ervoor dat er geen wildgroei en overlast ontstaat.

Vergunningen kunnen per 1 april aangevraagd worden. Aanbieders van deelmobiliteit vragen zelf ook om langdurige afspraken met de gemeente omdat het duidelijkheid en zekerheid geeft. Meer kleinschalige experimenten met nieuwe vormen van deelmobiliteit of bewonersinitiatieven worden via een ontheffing mogelijk gemaakt.

Leefbare en bereikbare stad

De komende jaren gaat Eindhoven drukker worden, er komen meer mensen wonen en werken. Het centrum willen we leefbaar en bereikbaar houden. Dit betekent dat we goede alternatieven nodig hebben voor de auto. Naast de fiets en het Openbaar Vervoer kunnen deelvoertuigen een belangrijke bijdrage leveren aan een autoluwe stad. De gemeente wil initiatieven stimuleren, maar wel gecontroleerd en zonder dat er overlast ontstaat. De markt voor deelmobiliteit zal groeien in de toekomst, daarom gaan we langdurige afspraken maken met aanbieders op deze markt.

Hoe werkt het?

Vanaf 1 april kunnen aanbieders van deelfietsen, -scooters en andere deelbare ‘licht elektrische voertuigen’ een vergunning aanvragen. De eerste aanbieders die aan de vergunningsvoorwaarden voldoen krijgen de vergunning. Per soort deelvoertuig is een maximum aantal voertuigen bepaald. De vergunning geldt voor twee jaar, met de mogelijkheid om deze een jaar te verlengen.
De voorwaarden gelden ook voor het delen van voertuigen die in de toekomst mogelijk ook in de openbare ruimte komen, zoals elektrische stepjes, of voertuigen die nog ontwikkeld moeten worden. Meer over deelfietsen.

Bron: Gemeente Eindhoven

Lees ook: Eindhoven Agenda Deelmobiliteit: de gemeente als regisseur in de ‘vrije’ markt van deelmobiliteit

Achtergrond

Slowlane: 32-km hoogwaardig fietspad gericht op doorfietsen en comfort

Voor het eind van 2021 moet de Slowlane regio Brainport Eindhoven gereed zijn. Een 32-kilometer-lang hoogwaardig fietspad door vier gemeenten, dat autogebruikers moet stimuleren om over te stappen op
Lees meer
Nieuws

OV-Opstapdagen in Helmond voor ouderen

Eind maart kunnen ouderen in de gemeente Helmond opnieuw kennismaken met het openbaar vervoer tijdens de OV-Opstapdagen. Hiermee wil de gemeente ouderen helpen die graag met de bus of trein willen rei
Lees meer
Nieuws

Zelfrijdende minibussen in Helmond een stap dichterbij

Reizen met een zelfrijdende bus in Helmond. Met het ondertekenen van contracten met drie consortia vanuit het Europese project FABULOS zijn zelfrijdende minibussen in Helmond een stap dichterbij. Als
Lees meer

Projecten

Vanuit verschillende mobiliteitsprogramma’s, zoals ZO Slim Bereikbaar en SmartwayZ.NL, . Hieronder vindt u een overzicht van de smart mobility projecten in de regio Brainport Eindhoven.


Gedragsverandering

Om tot grootschalig effect op de bereikbaarheid te komen, zullen bewoners en forenzen anders moeten reizen in Zuidoost-Brabant.

ICADI

ICADI is gericht op kennisontwikkeling op het gebied van data, navigatie en zelfrijdende voertuigen.

Slimmer Fietsen

Slimme maatregelen maken fietsen aantrekkelijker in Zuidoost-Brabant.

Open MaaS platform

Een Open MaaS platform wordt ontwikkeld. Dit moet mensen stimuleren slimmer te reizen.

Meer projecten

Contact

Brainport Smart Mobility is het loket voor smart mobility in Zuidoost-Brabant. Heb je een vraag, idee of opmerking? Stuur ons een bericht of bel ons op.

Overige teamleaden