Actueel

Duurzame dinsdag: Slimmer Fietsen

Elektrisch rijden, beter openbaar vervoer, deelauto’s… Er zijn veel initiatieven die mobiliteit duurzamer maken. Het meest duurzaam is toch nog steeds wandelen of fietsen, stelt Milieu Centraal. Daarom, op Duurzame Dinsdag, aandacht voor Slimmer Fietsen.

Projectleider Marcel van den Elzen komt vaak en graag te fiets naar zijn werk. Hij woont in Mill en werkt in Helmond (34 km enkele reis). “Dat kost me per rit ongeveer een uurtje met de speed pedelec. Ideaal: geen drukte, lekker in de buitenlucht én zo krijg ik nog een beetje beweging ook.”

Net zo belangrijk als de auto

De ambitie is om de fiets net zo belangrijk te maken als de auto, voor mensen die in de Brainport regio wonen of werken. Daarom wordt er volop geïnvesteerd in een goed fietsnetwerk; goede verbindingen die fietsen snel en comfortabel maken. Slimmer Fietsen doet daar nog een schepje bovenop en kijkt naar andere manieren om de fiets aantrekkelijker te maken, zoals de aansluiting op andere vervoersmiddelen.

Bewegwijzering om de kernen heen

“De grootste winst om fietsen te stimuleren is het wegnemen van stop-momenten” aldus Marcel. Dat kan met iVRI’s zoals de systemen van Schwung en CrossCycle. “Maar ook bewegwijzering  is echt een punt waarop nog veel te verbeteren valt. Nu gaat dat altijd van kern naar kern, maar veel mensen willen door de stad heen, zij passeren alleen. Dan kan een omweg via een snelfietspad om de kern heen echt veel sneller zijn. Maar die zijn nog niet altijd goed aangegeven.”

Gewoontes in rijgedrag én in overheidswerk

Menselijk gedrag is ook nog een uitdaging, ziet Marcel. “Mensen kiezen nog veel te weinig voor de fiets. Op de automatische piloot stappen zij ’s ochtends in hun auto naar het werk.” Maar ook bij overheden is er gewoontegedrag dat beter kan. “Bij het afsluiten of blokkeren van een fietspad wordt er nog niet goed gekeken naar welk gedrag dat stimuleert. Als er bijvoorbeeld snoeiwerk aan de bomen gedaan moet worden; het materieel wordt vaker op het fietspad geplaatst dan op de autoweg. Daarmee stimuleer je dus autogebruik, want fietsen wordt onveiliger en minder comfortabel.”

Groeiende aandacht voor de fiets

Gelukkig hebben overheden wel steeds meer aandacht voor de fiets, regionaal en ook provinciaal en landelijk. Dat is ook logisch, want het wordt drukker op de weg. De wereldwijde trend van verstedelijking brengt in een dichtbevolkt land als Nederland uitdagingen met zich mee. Omdat in Nederland steden relatief dicht bij elkaar liggen, biedt de fiets veel meerwaarde.

Ladder voor mobiliteit

“Ik zou heel graag een ladder voor mobiliteitsoplossingen zien waar overheden naar werken, samengesteld op basis van ruimtegebruik (zo min mogelijk), duurzaamheid, vitaliteit en veiligheid. Zo’n maatstaaf is niet alleen handig voor verkeerskundigen, maar voor alle overheidsinterventies” legt Marcel uit. “Het openbaar vervoer wordt bijvoorbeeld ook veel gestimuleerd, maar je wilt juist niet dat fietsers over gaan naar OV. Dan is het belangrijk dat zo’n project ook kijkt naar de uiteindelijke effecten.”

Integraal kijken

Ook is mobiliteit niet een op zichzelf staand iets. “Dat moet je integraal bekijken. Bijvoorbeeld het kiezen van een locatie van een basisschool. Je kunt kiezen voor de ingang van een woonwijk om zoveel mogelijk mensen binnen een korte straal te hebben, maar dat betekent ook dat er heel veel verkeer daar zal zijn. Dat creëert onveilige situaties op drukke momenten, want ouders brengen allemaal tegelijk -met de auto- hun kinderen naar school.”

Bijeenkomst in november

In november organiseert het project Slimmer Fietsen een bijeenkomst over fiets stimulering. Gemeenten, werkgevers en ook andere organisaties en geïnteresseerden doen hier informatie op over mogelijke interventies om fietsgedrag te stimuleren. Meer informatie volgt.

9 april

Programmadag ZO Slim Bereikbaar

Op 9 april 2020 vindt er weer een programmadag van ZO Slim Bereikbaar plaats. Momenteel wordt het programma hiervoor gevormd. Wilt u op de hoogte blijven, of heeft u een vraag? Neem contact op met
Lees meer
Nieuws

Onderweg naar MaaS – Werken aan Duurzame Mobiliteit

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat publiceerde onlangs het digitaal magazine Werken aan Mobiliteit, met daarin een artikel over de Mobility as a Service pilot van gemeente Eindhoven en AS
Lees meer
Nieuws

Lightyear gaat productie auto’s uitbesteden

Lightyear is bezig met het plannen van de productie van haar eerste auto en heeft haar strategie om op te schalen aangekondigd. Lightyear zal de productie uitbesteden en zich richten op de verdere ont
Lees meer

Projecten

Vanuit verschillende mobiliteitsprogramma’s, zoals ZO Slim Bereikbaar en SmartwayZ.NL, . Hieronder vindt u een overzicht van de smart mobility projecten in de regio Brainport Eindhoven.


Gedragsverandering

Om tot grootschalig effect op de bereikbaarheid te komen, zullen bewoners en forenzen anders moeten reizen in Zuidoost-Brabant.

ICADI

ICADI is gericht op kennisontwikkeling op het gebied van data, navigatie en zelfrijdende voertuigen.

Slimmer Fietsen

Slimme maatregelen maken fietsen aantrekkelijker in Zuidoost-Brabant.

Open MaaS platform

Een Open MaaS platform wordt ontwikkeld. Dit moet mensen stimuleren slimmer te reizen.

Meer projecten

Contact

Brainport Smart Mobility is het loket voor smart mobility in Zuidoost-Brabant. Heb je een vraag, idee of opmerking? Stuur ons een bericht of bel ons op.

Overige teamleaden