Actueel

Duurzame dinsdag: Slimmer Fietsen

Elektrisch rijden, beter openbaar vervoer, deelauto’s… Er zijn veel initiatieven die mobiliteit duurzamer maken. Het meest duurzaam is toch nog steeds wandelen of fietsen, stelt Milieu Centraal. Daarom, op Duurzame Dinsdag, aandacht voor Slimmer Fietsen.

Projectleider Marcel van den Elzen komt vaak en graag te fiets naar zijn werk. Hij woont in Mill en werkt in Helmond (34 km enkele reis). “Dat kost me per rit ongeveer een uurtje met de speed pedelec. Ideaal: geen drukte, lekker in de buitenlucht én zo krijg ik nog een beetje beweging ook.”

Net zo belangrijk als de auto

De ambitie is om de fiets net zo belangrijk te maken als de auto, voor mensen die in de Brainport regio wonen of werken. Daarom wordt er volop geïnvesteerd in een goed fietsnetwerk; goede verbindingen die fietsen snel en comfortabel maken. Slimmer Fietsen doet daar nog een schepje bovenop en kijkt naar andere manieren om de fiets aantrekkelijker te maken, zoals de aansluiting op andere vervoersmiddelen.

Bewegwijzering om de kernen heen

“De grootste winst om fietsen te stimuleren is het wegnemen van stop-momenten” aldus Marcel. Dat kan met iVRI’s zoals de systemen van Schwung en CrossCycle. “Maar ook bewegwijzering  is echt een punt waarop nog veel te verbeteren valt. Nu gaat dat altijd van kern naar kern, maar veel mensen willen door de stad heen, zij passeren alleen. Dan kan een omweg via een snelfietspad om de kern heen echt veel sneller zijn. Maar die zijn nog niet altijd goed aangegeven.”

Gewoontes in rijgedrag én in overheidswerk

Menselijk gedrag is ook nog een uitdaging, ziet Marcel. “Mensen kiezen nog veel te weinig voor de fiets. Op de automatische piloot stappen zij ’s ochtends in hun auto naar het werk.” Maar ook bij overheden is er gewoontegedrag dat beter kan. “Bij het afsluiten of blokkeren van een fietspad wordt er nog niet goed gekeken naar welk gedrag dat stimuleert. Als er bijvoorbeeld snoeiwerk aan de bomen gedaan moet worden; het materieel wordt vaker op het fietspad geplaatst dan op de autoweg. Daarmee stimuleer je dus autogebruik, want fietsen wordt onveiliger en minder comfortabel.”

Groeiende aandacht voor de fiets

Gelukkig hebben overheden wel steeds meer aandacht voor de fiets, regionaal en ook provinciaal en landelijk. Dat is ook logisch, want het wordt drukker op de weg. De wereldwijde trend van verstedelijking brengt in een dichtbevolkt land als Nederland uitdagingen met zich mee. Omdat in Nederland steden relatief dicht bij elkaar liggen, biedt de fiets veel meerwaarde.

Ladder voor mobiliteit

“Ik zou heel graag een ladder voor mobiliteitsoplossingen zien waar overheden naar werken, samengesteld op basis van ruimtegebruik (zo min mogelijk), duurzaamheid, vitaliteit en veiligheid. Zo’n maatstaaf is niet alleen handig voor verkeerskundigen, maar voor alle overheidsinterventies” legt Marcel uit. “Het openbaar vervoer wordt bijvoorbeeld ook veel gestimuleerd, maar je wilt juist niet dat fietsers over gaan naar OV. Dan is het belangrijk dat zo’n project ook kijkt naar de uiteindelijke effecten.”

Integraal kijken

Ook is mobiliteit niet een op zichzelf staand iets. “Dat moet je integraal bekijken. Bijvoorbeeld het kiezen van een locatie van een basisschool. Je kunt kiezen voor de ingang van een woonwijk om zoveel mogelijk mensen binnen een korte straal te hebben, maar dat betekent ook dat er heel veel verkeer daar zal zijn. Dat creëert onveilige situaties op drukke momenten, want ouders brengen allemaal tegelijk -met de auto- hun kinderen naar school.”

Bijeenkomst in november

In november organiseert het project Slimmer Fietsen een bijeenkomst over fiets stimulering. Gemeenten, werkgevers en ook andere organisaties en geïnteresseerden doen hier informatie op over mogelijke interventies om fietsgedrag te stimuleren. Meer informatie volgt.

Achtergrond

5 manieren hoe je slim reizen leuk kunt maken voor bewoners en werknemers

Drukte op de weg, tijdens de spits maar ook daarbuiten. Dat zorgt voor onveilige verkeerssituaties, onnodige uitlaatgassen en bij de reiziger zelf vertraging en irritatie. Overheden en ook grotere wer
Lees meer
19-27 oktober

Dit wil je zeker zien op de DDW

Tussen 19 en 27 oktober vindt de Dutch Design Week plaats op 120 verschillende plaatsen in de regio Brainport Eindhoven. De evenementen zijn altijd design-gerelateerd, wat kan variëren van ontwerp tot
Lees meer
Achtergrond

Startup DENS ontwikkelt duurzame, veilige elektriciteitsgenerator

Elektriciteit is als brandstof duurzamer dan benzine en diesel, maar niet overal is elektriciteit beschikbaar. Sowieso is een accu beperkt in capaciteit, maar ook zijn niet overal laadpunten aanwezig.
Lees meer

Projecten

Vanuit verschillende mobiliteitsprogramma’s, zoals ZO Slim Bereikbaar en SmartwayZ.NL, . Hieronder vindt u een overzicht van de smart mobility projecten in de regio Brainport Eindhoven.


Slimmer Fietsen

Slimme maatregelen maken fietsen aantrekkelijker in Zuidoost-Brabant.

Open MaaS platform

Een Open MaaS platform wordt ontwikkeld. Dit moet mensen stimuleren slimmer te reizen.

Uitrol C-ITS

De Brainport regio speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van Coöperatieve Intelligente Transport Systemen (C-ITS) en autonoom rijden.

Werkgevers aanpak

Slim reizen draagt bij aan een bereikbare werklocatie, en ook aan vitaliteit van de medewerker en/ of werkgeluk.

Meer projecten

Contact

Brainport Smart Mobility is het loket voor smart mobility in Zuidoost-Brabant. Heb je een vraag, idee of opmerking? Stuur ons een bericht of bel ons op.

Overige teamleaden