Actueel

Even voorstellen: Tim Daniels

Voor iemand die niet in de regio woont, valt het op hoe trots Tim op Brainport Eindhoven is. “Hoe we hier samenwerken over de hele lijn – van onderzoek en kennis naar implementatie – dat zie je nergens anders!”

Coördinator projecten en programma’s

Binnen Brainport Smart Mobility is Tim projectcoördinator; hij zorgt dat de verschillende projecten inhoudelijk goed afgestemd zijn met andere projecten en met de twee programma’s ZO Slim Bereikbaar en de Brainport Regio Deal. “Wij koppelen de maatschappelijke opgave van ZO Slim Bereikbaar aan de economische opgave van de Brainport Regio Deal.”

Smart mobility is concreet

Sinds 2016 werkt Tim voor Brainport Development, waarbij hij steeds op internationale projecten aan strategisch aan innovatie werkte. “Smart mobility is veel concreter. Het is een maatschappelijke opgave en je ziet resultaat op straat terug.” Sinds eind 2018 werkt Tim mee aan de ontwikkeling van het Open MaaS Platform en sinds dit jaar dus ook bij Brainport Smart Mobility. “Niet alle projecten zijn zichtbaar op straat. Bijvoorbeeld ICADI dat zich richt op kennisontwikkeling, dat levert op lange termijn resultaat op. Maar een dergelijk project zorgt er wel voor dat je als regio echt innoveert, dat je doet wat nog niemand anders doet.”

Brainport is geen hotspot, maar heeft het wel in zich om dat te worden

Brainport is nog niet dé Europese hotspot voor smart mobility, vindt Tim. “Maar als het ergens zou moeten kunnen, dan is dat hier! We leggen hier altijd de koppeling tussen innovatie, valorisatie en implementatie. Daarnaast heeft de regio een heel erg sterke samenwerking tussen overheden, bedrijven en kennisinstellingen.” Dat is niet alleen theoretisch, maar ook praktisch. “We hebben een collectieve agenda, waar we ons allemaal achter scharen. Dat betekent dat je je met meer partijen inzet voor enkele gerichte onderwerp. En dat kan ons op termijn de hotspot voor smart mobility maken.”

Via bedrijven invloed op woon-werkverkeer

Daarbij is het wel belangrijk om ook in de breedte te blijven kijken naar mobiliteit en niet alleen uit te gaan van technische innovaties. “Bedrijven spelen een belangrijke rol hierin. Dagelijks reizen duizenden mensen van en naar hun werk. Via bedrijven heb je veel invloed op dat totale systeem; je kunt een massa aanspreken.” Voorbeelden van maatregelen die bedrijven kunnen nemen zijn onder andere parkeren duurder maken, enkel openbaar vervoer vergoeden of een aantrekkelijke P&R buiten het drukke gebied inrichten. “Daar moet je goed over nadenken, want je maatregel heeft geen zin als het geen effect heeft op hoe mensen reizen.” Tim noemt een voorbeeld van een P&R op afstand waar geen gebruik van wordt gemaakt. “Dan kost het veel geld en levert het niets op. Een verhoging van de parkeertarieven kan effectiever zijn, als mensen dan gewoon met de fiets komen.”

Gewoontegedrag doorbreken

Maar mensen zijn druk en reizen vaak uit gewoonte op een bepaalde manier. Dat moet je ook zien te doorbreken. “Wil je op lange termijn gedrag veranderen dan moet je echt kijken naar de persoonlijke afweging die mensen maken.” Tim vertelt dat hij graag over dit onderwerp nadenkt. “Ik vind mezelf best traditioneel op het gebied van mobiliteit en ben kritisch op innovaties. Het gaat verder dan: ‘vind ik een trein leuk?’” `
Naast persoonlijke voorkeur heeft betaalbaarheid invloed op het gebruik van smart mobility oplossingen. “Als publiek programma kun je daar ook invloed op uitoefenen, zoals we ook doen bij traditioneel OV. En ook kun je smart mobility stimuleren door het vooral heel leuk te maken. E-steps worden bijvoorbeeld al veel uitgeprobeerd in het buitenland, vooral omdat het leuk is. Die positieve energie kun je gebruiken.”

Rol van iedere gemeente

Over de rol van verschillende gemeenten is Tim heel duidelijk. “Het is één systeem. Als je ergens een blok neerzet heeft dat automatisch gevolgen voor de andere routes daarom heen. Daarom kan iedere gemeente invloed hebben op de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio.” En daarmee kom je dan ook tot een verantwoordelijkheid. “Mensen leven niet binnen één gemeente, ze reizen voor werk of privé vaak tussen verschillende regio gemeenten. Dus inwoners van iedere gemeente hebben baat bij smart mobility.”

9 april

Programmadag ZO Slim Bereikbaar

Op 9 april 2020 vindt er weer een programmadag van ZO Slim Bereikbaar plaats. Momenteel wordt het programma hiervoor gevormd. Wilt u op de hoogte blijven, of heeft u een vraag? Neem contact op met
Lees meer
Nieuws

Onderweg naar MaaS – Werken aan Duurzame Mobiliteit

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat publiceerde onlangs het digitaal magazine Werken aan Mobiliteit, met daarin een artikel over de Mobility as a Service pilot van gemeente Eindhoven en AS
Lees meer
Nieuws

Lightyear gaat productie auto’s uitbesteden

Lightyear is bezig met het plannen van de productie van haar eerste auto en heeft haar strategie om op te schalen aangekondigd. Lightyear zal de productie uitbesteden en zich richten op de verdere ont
Lees meer

Projecten

Vanuit verschillende mobiliteitsprogramma’s, zoals ZO Slim Bereikbaar en SmartwayZ.NL, . Hieronder vindt u een overzicht van de smart mobility projecten in de regio Brainport Eindhoven.


Gedragsverandering

Om tot grootschalig effect op de bereikbaarheid te komen, zullen bewoners en forenzen anders moeten reizen in Zuidoost-Brabant.

ICADI

ICADI is gericht op kennisontwikkeling op het gebied van data, navigatie en zelfrijdende voertuigen.

Slimmer Fietsen

Slimme maatregelen maken fietsen aantrekkelijker in Zuidoost-Brabant.

Open MaaS platform

Een Open MaaS platform wordt ontwikkeld. Dit moet mensen stimuleren slimmer te reizen.

Meer projecten

Contact

Brainport Smart Mobility is het loket voor smart mobility in Zuidoost-Brabant. Heb je een vraag, idee of opmerking? Stuur ons een bericht of bel ons op.

Overige teamleaden