Actueel

Slimme verkeerslichten verbeteren doorstroming vrachtverkeer

De N279 Veghel-Asten verbindt woon- en werklocaties tussen Veghel en Asten en in de regio. Ook heeft de weg een grote rol in het bereikbaar en leefbaar houden van de regio Zuidoost-Brabant. Om de doorstroming en de verkeersveiligheid te verbeteren, is er een pakket aan maatregelen vastgesteld met ongelijkvloerse kruisingen (m.u.v. doorgaande route in Veghel), een omleiding bij Helmond en smart mobility toepassingen.

Intelligente VerkeersRegelInstallaties

In 2020 starten de werkzaamheden, maar ook in de huidige situatie worden er al maatregelen genomen tot verbetering van de doorstroming. Bijvoorbeeld door de inzet van slimme verkeerslichten (ook wel intelligente VerkeersRegelInstallaties of iVRI’s genoemd). Die worden in het najaar van 2019 geïnstalleerd op het traject van de N279 in Veghel (vanaf de aansluiting De Amert tot en met de aansluiting Rembrantlaan). Nabij de aansluiting met de Deurneseweg/A67 zijn inmiddels iVRI’s geplaatst. Tijdens de ombouw worden elders op het traject eveneeens iVRI’s geplaatst. Intelligente verkeersregelinstallaties kunnen niet alleen data uitzenden naar voertuigen en fietsers, maar van hen ook data ontvangen en daarop regelingen aanpassen. Dit betekent dat voertuigen die voorzien zijn van communicatie met deze iVRI’s zich op relatieve grote afstand kunnen aanmelden bij kruispunten. Sommige hiervan kunnen prioriteit aanvragen, om zo de doorstroming te optimaliseren.

Voordelen tijdens de spits én in de daluren

Om de voordelen van iVRI’s voor vrachtverkeer te onderzoeken, voerde SmartwayZ.NL een simulatie uit waarbij vrachtverkeer prioriteit kreeg bij kruispunten op het traject van de N279 Veghel – Asten. Uit deze simulatie werd duidelijk dat dit de doorstroming voor vrachtverkeer aanzienlijk bevordert: in de spits verbetert de doorstroming met 10% en tijdens de daluren met 17%, zonder dat dit ten koste gaat van de doorstroming van het personenvervoer. Bovendien zorgt prioriteit voor vrachtverkeer er ook voor dat vrachtwagens minder moeten stoppen en optrekken, wat leidt tot brandstofbesparing en een afname van de CO2-uitstoot met 2%.

En straks, na de ombouw van de N279? Dan zorgt de nieuwe situatie voor een betere doorstroming en veiligheid voor alle weggebruikers. En ook dan bieden de slimme verkeerslichten voldoende flexibiliteit om via monitoring prioriteit te geven aan specifieke doelgroepen, zodat de doorstroming op de N279 nog verder verbeterd kan worden.
Animatie

Bekijk ook onderstaande animatie waarin de simulatie toegelicht wordt.

Bron: SmartwayZ.NL

Achtergrond

5G is slechts een volgende stap, er blijft behoefte aan sneller en veiliger internet

Een wereld zonder internet is bijna niet meer voor te stellen. Naast computers zijn er ook steeds meer apparaten aangesloten op het internet. Smartphones natuurlijk, maar ook de thermostaat thuis en j
Lees meer
Achtergrond

Stimuleren van slimme vervoersmiddelen vergt aandacht voor gedragsverandering

Deze blog is geschreven door Anoek Verbruggen. Anoek werkt bij gemeente Eindhoven (en Oss) als expert gedragsverandering. Ze adviseert Brainport Smart Mobility ook over dit onderwerp. Brainport Ein
Lees meer
14 mei

2e workshop regiobrede projecten ZO Slim Bereikbaar

Op 14 mei organiseert Brainport Smart Mobility een 2e workshop om regionale ambtenaren te betrekken bij de regiobrede projecten van ZO Slim Bereikbaar. Deze workshop vindt plaats van 9:00 tot 12:00 uu
Lees meer

Projecten

Vanuit verschillende mobiliteitsprogramma’s, zoals ZO Slim Bereikbaar en SmartwayZ.NL, . Hieronder vindt u een overzicht van de smart mobility projecten in de regio Brainport Eindhoven.


Smart Roads

Het project Smart Roads richt zich op het innovatief omgaan met mobiliteit door vernieuwingen in uitvoeringstechnieken van infrastructuur in de regio Brainport Eindhoven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het inzetten van wegen als energiebron, technieken die geluid- en luchtvervuiling tegen gaan, de bouwtijd versnellen of overlast daarvan beperken en specifieke technieken die C-ITS mogelijk maken. De […]

Smart Hubs

Smart Hubs zijn overstap en overlaad plekken die vervoersmiddelen en achterliggende systemen slim verbinden.

Big Data

Door verschillende datasystemen aan elkaar te verbinden krijgen we een goed beeld van het gehele mobiliteitssysteem.

Mobility as a Service (MaaS)

MaaS pilot gemeente Eindhoven De gemeente Eindhoven werkt aan een organisatie die in 2025 CO2-emissievrij en 100% duurzaam is (Klimaatverordening 2016). Deze twee zaken tezamen maken dat de Gemeente Eindhoven wil experimenteren met Mobility as a Service (MaaS). Zij wil voor haar eigen organisatie een MaaS pilot organiseren waarbij de focus ligt op duurzame en […]

Meer projecten

Contact

Brainport Smart Mobility is het loket voor smart mobility in Zuidoost-Brabant. Heb je een vraag, idee of opmerking? Stuur ons een bericht of bel ons op.

Overige teamleaden