Actueel

Slimme verkeerslichten verbeteren doorstroming vrachtverkeer

De N279 Veghel-Asten verbindt woon- en werklocaties tussen Veghel en Asten en in de regio. Ook heeft de weg een grote rol in het bereikbaar en leefbaar houden van de regio Zuidoost-Brabant. Om de doorstroming en de verkeersveiligheid te verbeteren, is er een pakket aan maatregelen vastgesteld met ongelijkvloerse kruisingen (m.u.v. doorgaande route in Veghel), een omleiding bij Helmond en smart mobility toepassingen.

Intelligente VerkeersRegelInstallaties

In 2020 starten de werkzaamheden, maar ook in de huidige situatie worden er al maatregelen genomen tot verbetering van de doorstroming. Bijvoorbeeld door de inzet van slimme verkeerslichten (ook wel intelligente VerkeersRegelInstallaties of iVRI’s genoemd). Die worden in het najaar van 2019 geïnstalleerd op het traject van de N279 in Veghel (vanaf de aansluiting De Amert tot en met de aansluiting Rembrantlaan). Nabij de aansluiting met de Deurneseweg/A67 zijn inmiddels iVRI’s geplaatst. Tijdens de ombouw worden elders op het traject eveneeens iVRI’s geplaatst. Intelligente verkeersregelinstallaties kunnen niet alleen data uitzenden naar voertuigen en fietsers, maar van hen ook data ontvangen en daarop regelingen aanpassen. Dit betekent dat voertuigen die voorzien zijn van communicatie met deze iVRI’s zich op relatieve grote afstand kunnen aanmelden bij kruispunten. Sommige hiervan kunnen prioriteit aanvragen, om zo de doorstroming te optimaliseren.

Voordelen tijdens de spits én in de daluren

Om de voordelen van iVRI’s voor vrachtverkeer te onderzoeken, voerde SmartwayZ.NL een simulatie uit waarbij vrachtverkeer prioriteit kreeg bij kruispunten op het traject van de N279 Veghel – Asten. Uit deze simulatie werd duidelijk dat dit de doorstroming voor vrachtverkeer aanzienlijk bevordert: in de spits verbetert de doorstroming met 10% en tijdens de daluren met 17%, zonder dat dit ten koste gaat van de doorstroming van het personenvervoer. Bovendien zorgt prioriteit voor vrachtverkeer er ook voor dat vrachtwagens minder moeten stoppen en optrekken, wat leidt tot brandstofbesparing en een afname van de CO2-uitstoot met 2%.

En straks, na de ombouw van de N279? Dan zorgt de nieuwe situatie voor een betere doorstroming en veiligheid voor alle weggebruikers. En ook dan bieden de slimme verkeerslichten voldoende flexibiliteit om via monitoring prioriteit te geven aan specifieke doelgroepen, zodat de doorstroming op de N279 nog verder verbeterd kan worden.
Animatie

Bekijk ook onderstaande animatie waarin de simulatie toegelicht wordt.

Bron: SmartwayZ.NL

14 mei

2e workshop regiobrede projecten ZO Slim Bereikbaar

Op 14 mei organiseert Brainport Smart Mobility een 2e workshop om regionale ambtenaren te betrekken bij de regiobrede projecten van ZO Slim Bereikbaar. Deze workshop vindt plaats van 9:00 tot 12:00 uu
Lees meer
Nieuws

ITS Congres in Brainport Eindhoven belangrijke katalysator voor versnelling ITS-ontwikkelingen in Nederland

Nederland en met name de regio Brainport Eindhoven maakt zich op voor de komst van 3.500 nationale en internationale mobiliteitsexperts, want op 2 juni gaat hier het 13e ITS European Congress van star
Lees meer
Nieuws

Industrie blijft zorgen voor groei in Brainport-economie

De omvang van de economie van Brainport Eindhoven, afgemeten aan het bbp, groeide in 2018 met 3,2 procent. Nationaal groeide de economie in 2018 met 2,7 procent. De hightech maakindustrie in de regio
Lees meer

Projecten

Vanuit verschillende mobiliteitsprogramma’s, zoals ZO Slim Bereikbaar en SmartwayZ.NL, . Hieronder vindt u een overzicht van de smart mobility projecten in de regio Brainport Eindhoven.


Smart Hubs

Smart Hubs zijn overstap en overlaad plekken die vervoersmiddelen en achterliggende systemen slim verbinden.

Big Data

Door verschillende datasystemen aan elkaar te verbinden krijgen we een goed beeld van het gehele mobiliteitssysteem.

Mobility as a Service (MaaS)

MaaS pilot gemeente Eindhoven De gemeente Eindhoven werkt aan een organisatie die in 2025 CO2-emissievrij en 100% duurzaam is (Klimaatverordening 2016). Deze twee zaken tezamen maken dat de Gemeente Eindhoven wil experimenteren met Mobility as a Service (MaaS). Zij wil voor haar eigen organisatie een MaaS pilot organiseren waarbij de focus ligt op duurzame en […]

Coöperatieve Intelligent Transport Systems (C-ITS)

De Brainport regio speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van Coöperatieve Intelligente Transport Systemen (C-ITS) en autonoom rijden. C-ITS is technologie gericht op de communicatie tussen weggebruikers onderling en tussen weggebruikers en de infrastructuur (bijvoorbeeld een verkeerslicht). In de regio werken verschillende organisaties hieraan, onder andere de gemeente Helmond, TU/e en NXP. Het project […]

Meer projecten

Contact

Brainport Smart Mobility is het loket voor smart mobility in Zuidoost-Brabant. Heb je een vraag, idee of opmerking? Stuur ons een bericht of bel ons op.

Overige teamleaden