Actueel

Startup DENS ontwikkelt duurzame, veilige elektriciteitsgenerator

Elektriciteit is als brandstof duurzamer dan benzine en diesel, maar niet overal is elektriciteit beschikbaar. Sowieso is een accu beperkt in capaciteit, maar ook zijn niet overal laadpunten aanwezig. In Nederland is het laadnetwerk best goed en kun je je al goed verplaatsen op elektriciteit, maar dit is niet overal vanzelfsprekend. Voor toepassingen die meer stroom nodig hebben dan een standaard accu kan leveren, bijvoorbeeld bouwplaatsen of vrachtverkeer, kan een extra energiebron noodzakelijk zijn.

Waterstof en hydrozine

“Waterstof wordt op die manier al gebruikt. Met een aggregaat kan waterstof omgezet worden in elektriciteit, op iedere willekeurige locatie. Maar het gebruik van waterstof is kostbaar en brengt veiligheidsrisico’s met zich mee” legt Max Aerts, CEO van DENS (Dutch Energy Solutions) uit. “Waterstof wordt meestal getransporteerd in de vorm van een gas. Dit gas is explosief en moet dus veilig vervoerd worden. Om een kleine hoeveelheid waterstof op te slaan of te verplaatsen is een veilige oplegger nodig. Dat maakt dit transport zo duur.”

Hydrozine, ook wel ‘mierenzuur’ genoemd, is waterstof gekoppeld aan een CO2-molecuul, waarmee het vloeibaar wordt. Daarmee is het niet meer explosief en wordt transport dus veiliger en goedkoper. Uiteindelijk moet de hydrozine nog wel omgezet worden naar elektriciteit. Daarvoor ontwikkelt DENS een stationair aggregaat.

Extra laadpunten

Op afgelegen plaatsen waar  nog geen elektriciteitsnet is kan dit voordelen bieden. Denk aan een bouwplaats of grote/zware voertuigen die elektrisch aangedreven zijn – tractors of vrachtwagens, bijvoorbeeld. Hydrozine is daarvoor een duurzame, veilige en altijd beschikbare brandstof. Max: “Je kunt ons aggregaat gebruiken als stationaire stroombron en later eventueel inbouwen in voertuigen of andere machines. Stationair hebben we het aggregaat al één keer gebruikt bij de bouw van de eerste CO2  neutrale weg, de N211 bij Den Haag, als proef.”

Groeiend bedrijf

Als TU/e-student zette Max samen met Tijn Swinkels eerst Team FAST op, wat voortkwam uit een leertraject. “Toen we daarmee klaar waren dachten we: hiermee kunnen we de wereld een stukje beter maken. We besloten er in een bedrijf mee verder te gaan en zijn sindsdien bezig met ons product te ontwikkelen.” DENS is gevestigd op de Automotive Campus en groeit snel. Het bedrijf heeft inmiddels 13 mensen in dienst en heeft nog meerdere vacatures open staan.

Impact maken

Helemaal marktklaar is het aggregaat nog niet; met behulp van investeringen van onder andere de BOM en BSF wordt nu het prototype ontwikkeld. “Uiteindelijk willen we de markt op, natuurlijk. Als we écht impact willen hebben, is er nog heel veel opschaling nodig. Niet alleen in het aantal aggregaten, maar ook in de duurzame productie van hydrozine als brandstof. Daar proberen we dus ook bewustzijn voor te creëren.” De uiteindelijke droom? Max:  “Een legacy neerzetten en hiermee écht bijdragen aan verduurzaming van ons milieu voor toekomstige generaties.”

9 april

Programmadag ZO Slim Bereikbaar

Op 9 april 2020 vindt er weer een programmadag van ZO Slim Bereikbaar plaats. Momenteel wordt het programma hiervoor gevormd. Wilt u op de hoogte blijven, of heeft u een vraag? Neem contact op met
Lees meer
Nieuws

Onderweg naar MaaS – Werken aan Duurzame Mobiliteit

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat publiceerde onlangs het digitaal magazine Werken aan Mobiliteit, met daarin een artikel over de Mobility as a Service pilot van gemeente Eindhoven en AS
Lees meer
Nieuws

Lightyear gaat productie auto’s uitbesteden

Lightyear is bezig met het plannen van de productie van haar eerste auto en heeft haar strategie om op te schalen aangekondigd. Lightyear zal de productie uitbesteden en zich richten op de verdere ont
Lees meer

Projecten

Vanuit verschillende mobiliteitsprogramma’s, zoals ZO Slim Bereikbaar en SmartwayZ.NL, . Hieronder vindt u een overzicht van de smart mobility projecten in de regio Brainport Eindhoven.


Gedragsverandering

Om tot grootschalig effect op de bereikbaarheid te komen, zullen bewoners en forenzen anders moeten reizen in Zuidoost-Brabant.

ICADI

ICADI is gericht op kennisontwikkeling op het gebied van data, navigatie en zelfrijdende voertuigen.

Slimmer Fietsen

Slimme maatregelen maken fietsen aantrekkelijker in Zuidoost-Brabant.

Open MaaS platform

Een Open MaaS platform wordt ontwikkeld. Dit moet mensen stimuleren slimmer te reizen.

Meer projecten

Contact

Brainport Smart Mobility is het loket voor smart mobility in Zuidoost-Brabant. Heb je een vraag, idee of opmerking? Stuur ons een bericht of bel ons op.

Overige teamleaden