Industrie wakker schudden
Er gelden andere keuringsvoorwaarden voor eenmalige conceptversies dan voor auto’s die in grote hoeveelheden worden geproduceerd. “De veiligheidseisen zijn ongeveer hetzelfde, maar wij hoeven bijvoorbeeld geen crashtest te doen. Dat zou een beetje zonde zijn als we maar één exemplaar maken”, lacht Van Wijk. De studenten willen de auto ook niet op grote schaal produceren. “Het doel is om de industrie aan te sporen om vaker te kijken naar gerecycled materiaal.”
Om een zo compleet mogelijk beeld te geven, is Luca wel zo gemaakt dat de auto op grote schaal geproduceerd kan worden. Van Wijk: “Ook hebben we gekeken naar comfort in bijvoorbeeld de stoelen en heeft de auto een infotainmentsysteem. Het voldoet dus aan de wensen van veel bestuurders.” De student heeft niet de illusie dat een fabrikant de complete auto overneemt en gaat produceren. “Het begint bij het feit dat ze na gaan denken over het gebruik van andere materialen. Ik verwacht dat het bijvoorbeeld eerst in interieuronderdelen wordt gebruikt.”
Telefoon inpluggen
Luca is volledig gemaakt van gerecycled materiaal. De buitenkant en bodemplaat is van vlas, een plant. De vlasplaten zijn versterkt met gerecycled plastic. Ook de andere materialen zijn gerecycled. “Zo zit er geen aparte computer in de auto voor het infotainmentsysteem, dat gebruikt wordt voor muziek en navigatie”, vertelt de student. “Iedereen heeft een computer op zak. Het is zonde om er dan nog een in de auto te plaatsen. We hebben het zo gemaakt dat je heel makkelijk de telefoon in kunt pluggen en dat als infotainmentsysteem kunt gebruiken.”
Bovendien is de auto heel zuinig. “De elektromotoren zitten in de wielen in plaats van in de voorkant. Zo hoeft de energie niet via kabels en tandwielen door onderdelen als de versnellingsbak”, legt Van Wijk uit. “Daardoor hebben wij minder energieverlies. 92 procent van de energie wordt door het wiel overgezet naar de grond.” Dat is volgens hem erg veel, aanzien dit bij een normale elektrische auto ongeveer 75 procent is en bij een auto op benzine 17 procent.
CO2-uitstoot productie verlagen
Studententeam TU/ecomotive bestaat al zeven jaar. In het begin bouwde het team ieder jaar een auto voor de Shell Eco-marathon. Dit is een wedstrijd waarin auto’s een grote afstand zo zuinig mogelijk af moeten leggen. “De laatste paar jaar was de auto van ons team steeds te zwaar om deel te nemen. Dit kwam omdat wij naast een zuinige auto, ook een realistische auto wilden bouwen”, verklaart Van Wijk. “Daarom hebben we er vanaf vorig jaar voor gekozen om niet meer mee te doen aan de Shell Eco-marathon, maar ons volledig te focussen op het krijgen van een kenteken. Zo willen we de innovatieve mogelijkheden laten zien aan de auto-industrie en de gebruikers.”
Om de CO2-uitstoot rond auto’s, van productie tot sloop, terug te dringen, zijn er volgens Van Wijk nog verschillende stappen te maken. “Met Luca richten we ons helemaal op gerecycled materiaal. Volgend jaar kijken we weer naar een ander thema.” Hij heeft nog meer dan genoeg ideeën: “De productie van een auto kost heel veel energie en stoot daardoor veel CO2 uit. We kunnen in de toekomst kijken naar andere aspecten van duurzame productie. Ook op het gebied van bijvoorbeeld deelauto’s zijn nog veel stappen te maken.”
Bron: Innovation Origins